Akne (Sivilce)

Akne (Sivilce) Nedir?

Akne; yüz, boyun, omuz, sırt ve göğüste bulunan yağ bezleriyle ilişkili bir deri hastalığıdır. En sık görülen deri hastalıklarından biridir. Ergenlik döneminde gençlerin %85’inde görülmekle birlikte 30’lu ve hatta 40’lı yaşlarda da görülebilmektedir. Tedavisiz bırakılan akne kalıcı iz bırakabilmektedir. Ayrıca fiziksel olarak görünür yerlerde bulunan akne kişinin psikolojisini olumsuz yönde etkileyip sosyal açıdan özgüvenini belirgin ölçüde azaltabilmektedir. Bu nedenle bir dermatolog tarafından uygun şekilde tedavi edilmesi gerekmektedir.

Akne (Sivilce) Nasıl Oluşur?

Deride artan yağ salgısı derinin ölü hücreleri ile birleşerek komedon adını verdiğimiz siyah ve beyaz tıkaçları oluşturur. Ayrıca cilde sürülen kremler, makyaj, hava kirliliği gibi çevresel faktörler derinin gözeneklerinin tıkanmasına yol açar. Bu tıkanan gözeneklerdeki sebuma ve komedonlara bakterilerinin yerleşmesi ve kimyasal reaksiyonu başlatması ile inflamasyon süreci başlar ve iltihaplı kırmızı deriden kabarık sivilceler oluşur.

Akne (Sivilce) Oluşum Nedenleri Nelerdir?

• Genetik yatkınlık
• Hormonal düzensizlikler
• Stresli yaşam
• Uygun olmayan krem ve makyaj ürünlerinin kullanımı ile gözeneklerin tıkanması
• Derinin fazla yağ üretmesi
• Kullanılan bazı ilaçlar
• Diğer nedenler (hava kirliliği, sigara vs. )

Akne (Sivilce) Nasıl Tedavi Edilir?

Akne tedavi edilmesi gereken bir deri hastalığıdır. Akne tedavisi için öncelikle hasta bir dermatolog tarafından muayene edilmeli ve nedenlerinin araştırılması için detaylı klinik öykü alınmalıdır. Aknenin şiddeti (hafif, orta, şiddetli) ve kişinin sağlık durumu göz önünde bulundurularak en uygun tedavi seçeneği belirlenir. Tedaviye ortalama 2-4 ay gibi bir sürede yanıt alınmaktadır. Bu nedenle kişinin tedaviye uyumu ve tedavinin sürekliliği önemlidir.

Uygulanan tedavi seçenekleri şunlardır;

• Topikal (krem) tedavisi
• Ağızdan alınan ilaç tedavileri
• Lazer tedavisi
• Kimyasal peeling
• Medikal cilt bakımı

Ayrıca cilt tipine uygun seçilen temizleyici ve nemlendirici kremler, sağlıklı beslenme ve bol su tüketimi ile de akne tedavi desteklenmektedir.

Aknenin Gıdalar İle İlişkisi Var mıdır?

Yapılan bilimsel çalışmalar neticesinde akne ile gıdalar arasında kesin bir ilişki bulunamamıştır. Ancak son dönemde yapılan bazı çalışmalara göre glisemik indeksi (kan şekerini ve buna bağlı insülin seviyesini yükseltme hızı) yüksek olan gıdaların akne oluşumunu tetiklediği saptanmıştır. Bazı hastalar çekirdek, patates cipsi, kola, kızartma gibi gıdalardan sonra sivilcenin tetiklendiğini ifade etmektedirler. Her ne kadar akne oluşumu ile gıdalar arasında kesin bir ilişki saptanmamış olsa bile, sağlıklı beslenme alışkanlıklarının edinilmesi ve bol su tüketilmesi akne tedavisine destek amaçlı önerilmektedir.

Akneyi Sıkmak Doğru mudur?

Aknenin sıkılması mevcut iltihabın yayılmasına ve iz kalma riskinin artmasına yol açabileceği için kesinlikle önerilmez. Sadece bazı akne tipleri doktor gözetiminde boşaltılabilir.

Akne (Sivilce) İzleri Nasıl Tedavi Edilir?

Şiddetli geçirilen akneler iz bırakarak iyileşir. Akne izleri soyucu kremler, kimyasal peeling, dermapen uygulaması, altın iğneli radyofrekans ve lazer uygulamaları ile tedavi edilebilmektedir.