Molluskum Kontagiozum

Molluskum kontagiozum sık görülen ve zararsız kabul edilebilecek bir viral deri enfeksiyonudur. Bulaşıcı bir enfeksiyondur ve başka bir bireyden doğrudan temas ile geçebilmektedir. Çocuklarda ve genç erişkinlerde daha sık olmak üzere, her yaşta ortaya çıkabilmektedir. Ayrıca genital bölgede görülen molluskum sıklıkla cinsel yolla bulaşmaktadır.

Molluskum Kontagiozum Nedeni Nedir?

Molluskum kontagioum, hastalıklı kişi ile yakın temas veya ortak kullanılan çamaşır-havlu gibi nedenlerle bulaşan virus nedeniyle meydana gelir. Hasarlı deriden daha kolay geçtiği düşünülmektedir. Birkaç hafta süren kuluçka döneminden ve sonrasında döküntü ortaya çıkar. Döküntü atopik ekzemaya sahip bireylerde, herhangi bir nedenle bağışıklık sistemi baskı altında olan kişilerde (örneğin bağışıklık sistemini baskılayıcı tedavi alanlar) daha sık ve yaygın görülebilmektedir. Ancak molluskum kontagiosumlu bireylerin büyük çoğunluğu sağlıklıdır.

Molluskum Kontagiozum Bulguları Nelerdir?

Lezyonlar, deriden kabarık kubbe şeklinde, parlak bir yüzeye sahip ve ortası göbeklidir. Genellikle 2-6 mm çapında küçük lezyonlardır, nadiren daha büyük de olabilirler. Genellikle deri renginde, bazen de daha kırmızı veya soluk olabilen bu lezyonların en çarpıcı özelliği merkezinde peynirimsi bir tıkaç içeren çukurluk bulunmasıdır. Döküntüler sadece bir veya birkaç adet olabilirken, genellikle sayıları 20’den azdır. Gruplaşma eğilimindedirler. Nadiren lezyon sayısı 20’den fazla olabilmektedir.

Molluskum Kontagiozum Tanısı Nasıl Konulur?

Tanı için hiçbir teste ihtiyaç yoktur ve döküntüler hekim tarafından kolaylıkla tanınır. Molluskum kontagiozum lezyonunda iltihabi süreç oluşursa çıban görünümü olabilmektedir. Yine, daha kaba yüzeyli ve merkezi gözeneği olmayan siğiller ile de karıştırılmamalıdır.

Molluskum Kontagiozum Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavi hastanın yaşına, hastalığın şiddetine ve yerleşim yerine göre belirlenmektedir. Hastalık kendiliğinden iyileşebilmektedir. Birçok tedavi şekli ağrılıdır ve bu nedenle çocuklarda az sayıda lezyon varlığında döküntüler kendiliğinden kaybolana kadar tedavisiz de bırakılabilir. Bunun dışında döküntüler kaybolana kadar belli aralıklarda kriyoterapi (buz tedavisi) yapılabilir. Etkili diğer bir yöntem ise küretajdır. Molluskum içeriğinin pens veya forseps ile sıkılması kolay bir yöntemdir. Lazer yine bir diğer tedavi seçeneğidir.
Tüm bu tedavi yöntemlerin çocukta uygulanması oldukça zordur. Çocuklara yaygın durumlarda lokal anestezi veya bazen genel anestezi altında tedaviler uygulanabilmektedir. Lokal eritici, destrüktif ilaçlar, antiviral ilaçlar çocuklarda tercih edilen diğer tedavi seçenekleridir.

Molluskum Kontagiozum Kendiliğinden İyileşebilir mi?

Hastalık kendiliğinden iyileşebilmektedir. Döküntüler genellikle 6-18 ay içinde kendiliğinden kaybolabilmektedir. Bazen bu süre 4 yıla kadar uzayabilmektedir. Tedavisiz bırakılan durumlarda hastanın bu sürede başkalarına bulaştırabileceği ve hastalık nedeniyle psikolojik sıkıntılar yaşayabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Döküntüler kaybolmadan önce kırmızı ve iltihabi bir görünüm alır ve büyük olanları iyileştikten sonra deride küçük çökük izler bırakabilmektedirler.

Molluskum Kontagiozumu Mevcut Kişinin Dikkat Etmesi Gerekenler Nelerdir?

Enfeksiyonu başkalarına özellikle de yakın çevresine bulaştırmamak için ortak havlu, iç çamaşırı ve kıyafet kullanımından kaçınılmalıdır. Bununla birlikte, molluskum kontagiozumlu çocukların okuldan uzak kalmalarına veya bu çocuklar için yüzmenin yasaklanmasına gerek yoktur.