Atopik Dermatit

Atopik Dermatit (Atopik Egzama)

Atopik Dermatit Nedir?

Atopik dermatit; özellikle bebeklik ve çocukluk çağında daha sık olarak görülen, alevlenme ve iyileşmeler ile seyreden, kaşıntılı, deride kepeklenme ve kızarıklıklar ile seyreden bir deri hastalığıdır.

Atopik Dermatit Neden Oluşur?

Hastalığın kesin nedeni bilinmemektedir. Ancak atopik dermatitli kişilerin çoğunda kişinin kendisinde veya ailesinde alerji öyküsü (astım, egzama, nezle) bulunur. Genetik yatkınlığı olan kişilerde çevresel tetikleyici faktörlerin etkisi ile hastalığın ortaya çıktığı düşünülmektedir. Bu hastalıkta derinin koruyucu bariyer özelliği bozulur ve enfeksiyonlara açık hale gelir.

Atopik Dermatit Belirtileri Nelerdir?

Deri kuruluğu ve bazı bölgelerde yoğun kaşıntılı kırmızı ve kepekli, bazen de sulantılı lezyonlar hastalığın en sık görülen belirtileridir. Bebeklerde daha çok yüz, gövde, kol ve bacaklarda, daha büyük çocuk ve yetişkinlerde ise dirseklerin iç kısmı, dizlerin arkası, ayak bileği ve ellerde görülür. Küçük bebeklerde kaşıntıya bağlı huzursuzluk görülebilir.

Atopik Dermatiti Arttıran Faktörler Nelerdir?

Cilt kuruluğu, sıcak su ile banyo, enfeksiyonlar, stres, bazı sabun ve temizleyiciler, yünlü kıyafetler, sigara, bazı gıdalar, hayvan tüyleri ve bitki polenleri, ısı ve iklim değişiklikleri hastalığı arttırdığı bilinen faktörlerdir.

Atopik Dermatit Tanısı Nasıl Konulur?

Atopik dermatit tanısı muayene bulguları ve klinik öykü ile konulur. Herhangi bir laboratuvar incelemesine gerek yoktur. Atopik dermatite ikincil olarak gelişmiş bir enfeksiyon varsa etkenin araştırılması için laboratuvar testi yapılabilir.

Atopik Dermatit Nasıl Tedavi Edilir?

Hastalığın tekrarlayıcı olması nedeniyle tedavinin en önemli basamağı arttırıcı faktörlerin düzeltilmesidir. Ayrıca hastalığın şiddetinden bağımsız olarak uygun nemlendiricilerin düzenli kullanılması tedavide en önemli basamaklardan birisidir. İlaç tedavisi hastalığın yaygınlığı ve şiddetine göre belirlenir. Kortizonlu kremler, inflamasyonu azaltıcı kremler, kaşıntı giderici ilaçlar, ultraviyole ışık, bağışıklığı baskılayan ilaçlar bazı tedavi seçenekleridir.