Seboreik Dermatit

Seboreik dermatit; daha çok saçlı deri, kaşlar, burun kenarı, yanaklar, kulak iç ve dış kısımlarında yerleşen, pembe renkli kızarıklık alanlar üzerinde sarı yağlı kepeklenmeler şeklinde ortaya çıkan bir egzama tipidir. Hastalık görünür bölgelerde olduğu için kozmetik sorun oluşturur. Toplumda %5 oranında görülür.

Seboreik Dermatit Neden Oluşur?

Seboreik dermatit, derimizde zararsız bir şekilde yaşayan Malassezia isimli mantar mikrobunun aşırı artışı ve buna deri savunma sisteminin verdiği aşırı yanıt nedeni ile oluşur. Stres hastalığın en önemli tetikleyicisidir.

Seboreik Dermatit Belirtileri Nelerdir?

Hastadan hastaya değişmekle beraber özellikle burun kenarı, yanaklar, kulak iç ve arka kısmı, kaşlar ve saçlı deri sınırında kırmızı pembe zemin üzerinde ince sarı kabuklanmalarla ortaya çıkar. Hastaların çoğunda rahatsızlık verecek bulgu yoktur. Bazen göğüs üstünde, koltuk altlarında da ortaya çıkabilir. Saçlı deride kepeklenmelerle seyredebilir.

Seboreik Dermatit Tanısı Nasıl Konulur?

Tanısı klinik muayene ile kolayca konulur. Ancak bazı durumlarda diğer hastalıklardan (özellikle mantar hastalıklarından) ayırmak için tetkik istenebilir.

Seboreik Dermatit Tedavisinde Neler Yapılır?

Uygulanan tedavilerle hastalığın bulguları geçici bir süre ortadan kaldırılabilir. Tamamen tedavi olması her zaman mümkün değildir. Tedavi bulguların olduğu vücut bölgesine göre belirlenir.
Saçlı deri: Çinko pirition, selenyum sülfit, ketokonazol içeren kepek karşıtı şampuanların düzenli kullanılması ile bulgular tamamen kaybolur. Uygulama sırasında şampuan saçlı deride 5-10 dakika bekletildikten sonra durulanmalıdır. Kepeklerin kalın olduğu hastalarda salisilik asitli solusyonlar yardımcı olabilir.
Yüz, kulak ve burun: Buradaki mantar mikrobunu azaltmak için mantar karşıtı kremler önerilir. Bunun yanında kızarıklığın belirgin olduğu durumlarda ise kortizonlu kremler faydalı olur. Kulak iç kısmı için ise kortizonlu solusyonlar, kulak damlaları faydalı olur.
Vücut: Gövde, sırt, koltuk altı gibi bölgelerde olduğunda o bölgelerin mantar karşıtı şampuanlarla yıkanması, şampuanın o bölgede 5-10 dakika bekletildikten sonra durulama yapılması iyi sonuçlar verir.