Keloid Skar

Keloid Skar Nedir?

Keloid skar, yara iyileşmesindeki anormal yanıt sonucunda deride ortaya çıkan, kişileri fonksiyonel ve kozmetik açıdan olumsuz yönde etkileyebilen, deriden hafif kabarık, pembemsi renkte aşırı iz gelişimi ile karakterize bir durumdur.

Keloid Skar Neden Oluşur?

Kesin nedeni bilinmemektedir. Birinci derece akrabalarında keloid skar olan kişilerde, siyah ırkta daha fazla görülür. Özellikle omuzlar, sırt ve gövdenin üst kısmı, ense ve kulak memelerinde görülür. Yara iyileşmesini geciktiren ve bozan tüm faktörler belirgin skar dokusu gelişimine neden olabilir. Enfeksiyon, tekrarlayan travma, kuru yara ortamı yara iyileşmesini geciktirir ve keloid skar oluşum riskini arttırdığı düşünülmektedir.

Keloid Skar Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavide uygulanacak yöntemler; lokal olarak kullanılan kremler, keloid içine ilaç enjeksiyonu, kriyoterapi (buz tedavisi) ve cerrahi tedavidir.
Lokal olarak kullanılan kremler; bunların içinde kortizonlu kremler, nemlendiriciler, soğan ekstraktı içeren kremler, imikimod ve vitamin E gibi ilaçlar bulunur. Silikon bazlı deriye yapışan hazır pansuman malzemeleri de hem yaraya sürekli nem sağlayan ideal bir ortam oluşturur, hem de enfeksiyonlardan korur.

Lezyon içine ilaç enjeksiyonu; farklı ilaçların birkaç haftada bir skar dokusu içine enjekte edildiği bu uygulamada dokunun düzleşmesi amaçlanır.

Kriyoterapi (buz tedavisi); Sıvı azot ile dokunun dondurulmasına dayanan bu işlem tek başına ya da lezyon içine ilaç enjeksiyonu ile birlikte uygulanabilir.

Cerrahi; revizyon yapılmaksızın ve/veya diğer yöntemlerle kombine edilmeksizin skar dokusunun doğrudan çıkarılması uygun değildir. Çünkü özellikle keloidlerde cerrahi girişim başlangıçtaki skar dokusunun daha da büyümesi ile sonuçlanabilir.