Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar genellikle cinsel ilişki, bazen de başka yollar (sperm, kan, vajinal akıntı) ile bulaşan, toplumuzda görülme sıklığı giderek artan bir grup hastalıktır. Bu tür hastalıklar bazen anneden bebeğe gebelik veya doğum sırasında bulaşabilir. Ayrıca kan ürünlerinden veya iğne batması yolu ile de bulaşabilirler.

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalık Belirtileri Nelerdir?

Hastalık belirtileri şunlardır;

• Genital veya anal bölgede, ağız içerisinde yara, içi sıvı dolu veya sıvı dolu olmadan kabarıklıklar,
• İdrar yaparken ağrı ve yanma,
• Penis veya vajinadan akıntı gelmesi,
• Kasık bölgesindeki lenf bezlerinde şişlik ve ağrıdır.

Belirtiler Ne Zaman Ortaya Çıkar?

Belirtiler cinsel ilişkiyi takiben birkaç gün sonra görülebileceği gibi, bazen 3 ay sonra bile ortaya çıkabilir.
Bu Hastalıkların Etkenleri Nelerdir?
Bu tür hastalıklara bakteriler (bel soğukluğu, frengi, klamidyal enfeksiyonlar), parazitler (trikomoniyazis) ve virusler (HPV-insan papilloma virusu, HSV- uçuk virusu, HIV-insan immün yetmezlik virusu) neden olabilmektedir.

Risk Faktörleri Nelerdir?

Aşağıdaki durumlar cinsel yolla bulaşan hastalıklar için risk faktörü olarak kabul edilmektedir;
• Korunmasız cinsel ilişkide bulunmak,
• Çok sayıda kişi ile cinsel ilişki kurmak,
• Bir ya da birden fazla cinsel yolla bulaşan hastalığı olmak,
• Alkol veya madde bağımlısı olmak.

Bu Hastalıkların Önemi Nedir?

Bu hastalıklar kişinin kendisi dışında eşini veya partnerini de etkiler. Ayrıca tedavisiz bırakıldığında çeşitli komplikasyonlara neden olabilir. Bu nedenle bu tür bir hastalığın varlığında kişi partneri ile birlikte en kısa sürede bir dermatoloğa başvurmalıdır.

Tanı Nasıl Konulur?

Cinsel yolla bulaşan bir hastalığa ait bulguları taşıyan hastalara bazı laboratuvar incelemeleri (kan, idrar veya akıntı örneklerinin incelenmesi) ile tanı konulabilir.

Tedavileri Nasıl Yapılır?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar, hastalığı oluşturan etkenlere yönelik uygun ilaçlarla (antibiyotik, antiviral, antiparaziter) tedavi edilebilirler.

Bu Konuda Nelere Dikkat Etmeliyim?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar başka kişilere hastalığı bulaştırma riski olan hastalıklardır. Bu hastalıkların toplumda duyulması da sosyal anlamda kişiyi izole edecektir. Ancak tüm bunlara karşın, bu tür hastalıkların varlığında en kısa sürede bir dermatologa başvurulmalı ve tedavisi planlanmalıdır.